5 aug. 2014

Seattle - Los Angeles 2014 (1)

Har haft en helt fantastisk semesterresa med KM. Vi har bilat från Seattle till LA, sett natur, städer och besökt vänner. KM har tagit fantastiska bilder och bloggat om resan här, men det garnrelaterade tänkte jag berätta om här (kanske någon är sugen på att resa i fantasin.
I Seattle besökte vi givetvis The Nordic Heritage Museum. Det var kul att se vad man minns om sitt gamla land och vad som känns viktigt att bevara om sitt ursprung.
Det fanns även en del textilt utställt.

I Seattle finns det massor av garnaffärer, jag lyckades klämma in 4! (har jag sagt att jag har en tålmodig man?) som var riktigt bra allihop. Närmast museet hittade vi The Tea Cosy och medan jag strosade runt bland garnerna pratade KM med ägarinnan och en kvinna som brukar vara lärare i butiken.
Mest centralt ligger So Much Yarn, precis bredvid marknaden mitt i stan. Trevlig och välsorterad butik.

Vackrast är Churchmouse Yarns & teas, massor av fina garner (bla Brooklyn Tweeds garner) och broderier. Hit måste man ta färjan (till Bainbridge Island), men det var en riktigt trevlig utflykt. Det fanns också en riktigt trevlig tygaffär på Bainbridge.
Mest gillade jag nog ändå Serial Knitters Yarn shop, ett fantastiskt sortiment (överraskande med tanke på hur den såg ut utifrån och läget) och mysig stämning . Kände mej väl omhändertagen. Butiken ligger dock en bit utanför city, i Kirkland, så man måste ha bil.