22 aug. 2011

Stickhelg på Sätergläntan

Att få gå på kurs på Sätergläntan är en dröm som många jag känner har. Nu har jag gjort det, och drömmer redan om nästa gång... Karin och Sanna arrangerade, Karin hade så mycket att berätta att hon fick använda händerna som motor:-). Att ha Sätergläntans butik så lättillgänglig var härligt! Det fanns många olika kurser att välja på, mitt val föll på att spinna med Lena Köster. Vi fick börja med att karda och spinna på slända, jag blir nog ingen sländspinnerska, men kardningen går bättre och bättre. Sidekicken var med, men jag var otrogen och provade även traditionell rock (funderar nu ännu mer om jag skall rusta upp och försöka få igång den gamla rock jag har stående, men var är tiden?). Provade även att karda med färgad ull på lite olika sätt, gav många idéer och inspiration! Hann även attackera kardmaskinen och har lite kardad ull med hem som skall spinnas. En kardmaskin skulle jag vilja ha, är det någon som har en som man tröttnat på är jag klart intresserad. Det blev några små ynkliga härvor spunna på lite olika sätt och med olika fibrer.Veronica från Filmakeriet kom och berättade deras fantastiska "saga". Inte fastnade hon på bild, men med hem som minne är några av deras vackra härvor, vilket lördagsgodis!