24 apr. 2007

Passform tveksam

När jag första gången såg Cabled Bolero på Vogues vinternummer 06/07 kände jag att denna måste jag bara testa att sticka. Har läst designern Norah Gaughans bok Knitting Nature från pärm till pärm ett otal gånger och har stickat Droplet hat, Target Wave Mittens samt Sunflower tam ur boken och beundrar verkligen hennes kluriga designer.

Så jag har stickat pentagoner så att stickorna glöder men istället för att sticka fram och tillbaka har jag stickat runt på rund- och strumpstickor för att slippa sömmar. Dessutom har jag gjort en virkad uppläggning i annat garn för att kunna plocka upp maskorna och få en snyggare övergång mellan pentagonerna. Jag har också beslutat mig för att göra långa ärmar (och kanske förlänga hela skapelsen). Den ärm som syns på bilden ser smal ut och det är den också...den skall froggas och ersättas av en vidare variant:-(. Men passformen verkar klart sagt underlig...får se vad som händer när ärmar och framför allt krage kommit till....
Garnkombinationen jag använder är 1 tråd av Naturgarns naturvita ull (8/4) och 1 tråd kritvit alpacka, det blir jättebra! Stickor 6mm.